Ofte stilte spørsmål

Hvordan søker jeg hvis jeg vil gå på studiespesialisering med toppidrett på Nydalen? Du har to alternativer:

Alternativ 1: Du søker på vigo.no på Nydalen – STUSP1—T.

Søker du dette, vil ferdigheter i spesialidretten din + karakterer fra ungdomskolen bli vektlagt ved inntak.

Alternativ 2: Du søker på vigo.no på Nydalen – STUSP1 og krysser av for at du ønsker toppidrett når du blir tilbudt skoleplass.

Kan alle som ønsker det, velge toppidrett? Ja, alle som er medlem av et idrettslag, driver aktivt med håndball, fotball, volleyball, langrenn eller orientering og ønsker å satse på idretten sin.

Hvordan blir ferdighet i idrett vurdert? Du blir invitert til ferdighetsvurdering på Nydalen vgs. Du må ta sende oss dokumentasjon på nivå/ferdigheter i idretten din på forhånd, f.eks. resultatlister og bekreftelse fra trener på at du tilhører et lag. I tillegg må du ha med kontaktinformasjon til trener for referanse. På ferdighetsvurderingsdagen skal du vise relevante ferdigheter i din idrett i tillegg til å ha en samtale med lærere på skolen om din motivasjon og utvikling.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har mulighet til å møte på ferdighetsvurderingen? Du må ta kontakt med skolen så snart som mulig dersom det er helt umulig for deg å møte.

Teller karakterer eller ferdighet mest når man søker på studiespesialisering med toppidrett (STUSP1—T)? Ferdighet teller mest. Ferdighet/karakterer vektes 80/20.

Når får jeg vite om jeg har kommet inn eller ikke? Du får svar på søknaden på vigo.no i første inntaksrunde i midten av juli. Husk å logge deg inn med MinID og takke ja til tilbudet dersom du har kommet inn.

Jeg driver med svømming. Kan jeg gå på studiespesialisering med toppidrett? Du kan ikke velge toppidrett programfag hos oss, men hvis du får tilbud om plass på studiespesialisering (STUSP1) på Nydalen, blir du spurt om du ønsker tilrettelegging for toppidrett. Tre av seks klasser på Vg1 vil ha en timeplan som gjør det mulig å trene om morgenen tre ganger i uka. Da kan du trene på egenhånd eller med egen trener et annet sted før skolen begynner.

Kan jeg velge toppidrett som programfag i Vg1? Ja. Elever som søker på utdanningsprogrammet studiespesialisering med toppidrett (STUSP1—T) begynner med faget toppidrett 1 i Vg1. Elever som søker utdanningsprogrammet studiespesialisering (STUSP1) og som ønsker tilrettelegging for toppidrett i håndball, fotball, volleyball, langrenn eller orientering, begynne også med faget toppidrett 1 i Vg1.

Tilbyr skolen toppidrett i alle idretter? Nei, vi tilbyr toppidrett håndball, fotball, volleyball, langrenn og orientering. Hvis du satser på en annen idrett, men ønsker å ha mulighet til å drive egentrening eller trening med egen trener om morgenen, kan du gjerne det.

Kontakt oss: Toppidrett

Avdelingsleder Trine Kalsæg