Spørsmål og svar

Butikken

Hvorfor skal jeg begynne på Nydalen?
Ny og moderne skole, fin beliggenhet og gode klassemiljø.

Hvordan er en vanlig skoledag på service?
Her på Nydalen fokuserer vi på at undervisningen skal være så praktisk rettet som mulig. Vi har to elevbedrifter som vi bruker i undervisningen i tillegg til at elevene har praksis i bedrift en gang i uken.

Hva lærer jeg på service?

Å jobbe med kommunikasjon for å gi god service og bygge relasjoner til mennesker.
Å samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturer
Å forstå hva kunden ønsker seg og hjelpe de på best mulig måte
Å holde gode presentasjoner og snakke foran andre mennesker
Å være kreativ, komme med idéer og skape nye løsninger med fokus på bærekraft
Å takle endringer og lære deg å se nye muligheter hvis noe ikke går som forventet
Å tilpasse deg et arbeidsliv med skiftende trender og teknologi
Å bruke digitale verktøy
Å starte ungdomsbedrift

Hva kan jeg gjøre etter jeg er ferdig på service?
Du kan velge om å gå ut i læretid i to år innen salg, kontor, sikkerhet eller reiseliv. Ønsker du å få studiekompetanse, så kan du ta et år med påbygg.

Kan jeg kombinere å drive med toppidrett med service?
Ja, det fungerer godt for elever som ønsker å kombinere satsing på idrett på høyt nivå med Service. Se nettsiden for mer info.

Er det mye lekser på service?
Hvis du er flink til å jobbe bra på skolen så får du lite lekser.

Hvor kan man jobbe i praksis?
Man kan jobbe i alle slags bedrifter som driver med salg, kundeservice, kontor, sikkerhetsarbeid eller reiseliv. Eksempel på bedrifter som mange elever jobber hos er Elkjøp, XXL, Normal, Rema 1000, Coop, bilforhandlere, bakeri, interiørbutikker og klesbutikker.

Er det skole hver dag?
Det er skole fire dager i uken og praksis i bedrift en dag i uken.

Hvordan er lærerne på service?
Lærerne ser deg og ønsker at du skal lykkes og gjøre det så bra som mulig.

Hvordan er miljøet på service?
På service er det godt klassemiljø. Skolen arrangerer også mange morsomme aktiviteter i midttimene som man kan være med på. Har du en skuespiller i magen kan du også være med på Nydalenrevyen.

Er det lett å få venner?
Ja. De første ukene av skoleåret har vi fokus på bli-kjent-aktiviteter og å få nye venner sånn at ingen skal være alene. Vi har et fellesareal på service som du kan være i, vi har en stor og fin kantine og mange områder man kan henge i sånn at man også kan treffe andre elever på skolen.

Hva liker elevene som går på Service i år best med skolen og utdanningsprogrammet?
Varierte dager med utflukter, bedriftsbesøk, stasjonsundervisning og praksis.

Hvor store er klassene?
16-18 elever per klasse

Er det mye teori?
Det er ikke mye teori. Dere skal lære teorien gjennom praktisk arbeid med fagene gjennom stasjonsundervisning, gruppeoppgaver, utflukter og praksis i bedrift.

Er det mye prøver på service?
Vi har praktiske vurderinger i programfagene. Det kan være at fellesfagene har noe skriftlig.

Kontakt oss: Salg, service og reiseliv

Avdelingsleder Patrick Smestad
Epost: patrick.smestad@osloskolen.no