Arrangementet, som foregikk på Kuben VGS, er et samarbeid mellom Nettverksskolen HO, lærere på de ulike skolene som har Helsearbeiderfag, og Fagforbundet. Konkurransen besto av av tre deler:
- Planlegging, 10 min på scenen
- Gjennomføring, 20 min på scenen
- Vurderings- /refleksjonsdel (10 min) utenfor scenen sammen med dommere
Vi tok en rask prat med Athanasia og Faiza:
Hvorfor var det akkurat dere som vant?
Vi vant fordi vi jobbet godt sammen. Vi øvde mye praktisk sammen, og fikk god veiledning av lærerne i alle programfagene.
Hvordan foregår en slik konkurranse?
Konkurransen foregår slik at vi fikk en case en uke i forveien. På selve konkurransedagen får vi ti minutter til å planlegge hva vi skal gjøre når vi møter pasienten. Det er så noen som spiller et rollespill og vår oppgave er å være profesjonelle helsefagarbeidere.
Hva lærer dere av å delta i konkurranser?
Vi lærer å være i en ekte jobb med ekte problemstillinger, bare i helt trygge rammer.
Hvordan påvirker slike konkurranser læringsmiljøet?
Vi lærere mer av å ha praktiske oppgaver, og jobbe under press og finne løsninger på ulike situasjoner som oppstår. Vi får også hjelp av andre elever med å løse caser og da lærer hele klassen mer enn om vi bare hadde lest om det.
Athanasia og Faiza skal representere Nydalen VGS og Oslo i NM på Drømtorp VGS i april