Spennende besøk av skuespiller

Foredrag av Benedikte Lindbeck

Som ledd av Psykisk helse uke fikk vi på mandag besøk av en ungdomskonsulent i Menneskeverd og skuespiller Benedikte Lindbeck – mest kjent som «mamma’n til Linus» i NRK-serien. Vi fikk høre hvor viktig det er at vi ser og bekrefter hverandre i skolehverdagen, spesielt på dager som er litt tøffe og «…fordi livet forandrer seg…» – som er årets tematikk for Psykisk helse uke.

Benedikte framførte tekster fra boken «Ungdomsskulen» av Heidi Furre og elevene ble spurt om hvordan de ville reagert i noen av episodene fra boka. Hva betyr det å respektere hverandre? (respectare: latinsk for «å se om igjen, se på ny») og hvordan kan vi ta ansvar for at alle i klassen skal ha det bra? Plutselig er vi der hvor vi har behov for at andre ser oss, så hvem kan du gi ekstra oppmerksomhet i dag?

Dette var noen av spørsmålene og oppfordringen vi fikk. Det passet bra når vi denne uken lanserte "hemmelige venn" for hele skolen. Vi håper at alle fikk en oppmerksomhet fra sin hemmelige venn og gav rikelig av seg selv tilbake. Takk til alle som deltok!

Foredrag av Benedikte Lindbeck