Philip skal delta i matteolympiaden!

Philip Berg Sveen går første året ved Nydalen videregående skole og skal denne sommeren representere Norge i matteolympiaden. Philip har alltid likt matte, og både han og faren bruker mye av fritiden til å diskutere og utforske mattematikk. Før olympiaden trener han på algebra, kombinatorikk, tallteori og geometri som er de fire kategoriene han vil måtte beherske i den prestisjetunge konkurransen som i år arrangeres i Romania.

Navn: Philip Berg Sveen
Bosted: Grefsen
Tidligere skole / skoler: Disen barneskole og Morellbakken ungdomsskole

Når skjønte du at du likte matte?
Har alltid likt matte, og har siden første klasse ligget foran.

Hvem har inspirert deg?
Faren min har inspirert meg mest. Han har selv en stor interesse for mattematikk og vi begge synes det er veldig gøy. Vi bruker mye tid på mattematikk i fritiden.

Hva slags type matte liker du best?
Konkurransematte er veldig gøy. Den er litt annerledes enn pensum på skolen. I konkurranser så trenger jeg dyp forståelse av matematikk fordi det er problemløsning.

Hvordan fungerer konkurransen i Olympiaden?
Det er en konkurranse for elever fra hele verden. De fleste er fra vg2 og vg3, men det fines yngre deltagere også. Tror det er over 100 nasjoner som deltar.
Oppgavene deles i fire kategorier:
1. Algebra
2. Kombinatorikk
3. Tallteori
4. Geometri

Hvordan trener du mot Matteolympiaden?
Jeg trener ved å utforske. Jeg jobber også målrettet med oppgaver fra tidligere konkurranser.

Hva ønsker du å jobbe med i fremtiden?
Ønsker å studere mattematikk og få en utdannelse innen matematikk. Har lyst til å bli professor og jobbe ved et universitet.

Har du et matematisk mysterium som fasinerer?
Millenium price problems fasinerer meg. Det er syv vanskelige matematiske oppgaver som skal løses, og bare en oppgave er løst. Mysteriet jeg håper noen skal bevise er Riemann-hypotesen. Jeg ser frem til at noen løser den så jeg får vite hvordan den kan bevises matematisk.

Vi ønsker Philip lykke til og roper tre ganger tre hurra!!   Hvor mange hurra blir det?) Mer om Olympiaden finner du her: https://www.imo-official.org/default.aspx