Nydalenelever jobber for FNs bærekraftmål

FNs bærekraftsmål

Alle Vg1-elevene våre på Helse og oppvekstfag, Servie og samferdsel og Studiespesialiserende deltar i bærekraftuken. Alle på skolen er også hjertelig velkommen til å være med på byttedagen (mer om denne nedenfor).

Program:

• Mandag er det Kick-off på Saga kino med foredrag fra FN, Bellona, Starbucks og Choice. Samt visning av dokumentar om bærekraft
  • Tirsdag markeres med egen utstilling på biblioteket knyttet til bærekraft.
  • Onsdag er satt av til opplegget "min lavutslippskommune". Et tverrfaglig undervisningsopplegg utarbeidet i samarbeid med FN-sambandet og Oslo kommune. På ettermiddagen mellom 1600 og 1800 arrangeres det en byttedag for elevene.
  • Torsdag er lik tirsdag.
  • Fredag er ekskursjonsdag til Haraldrud gjenbrukssatsjon, Veas vannrenseanlegg og NMBU i Ås for henholdsvis (Service, HO og ST)

For å oppmuntre til mindre kjøpepress og forbruk, inviterer skolen også elever og ansatte til å delta på en byttekveld. For å være med må man levere inn 1-3 klesplagg mandag eller tirsdag, slik at man får byttelapper til å bruke på onsdag. Innlevering av plagg skjer i personalkantinen tirsdag 1300-1500 og onsdag 0930-1030. Alle klesplagg som ikke byttes blir donert til DEAF Aid, og eventuelle rester etter dette går til Fretex.

Hele uken har vi også en instagramkonkurranse hvor alle Vg1-elevene er med. Her skal de vise hvordan de kan bidra til et mer bærekraftig samfunn. Hver klasse vil kåre "klassens miljøvenn" og en elev vil bli kåret til "Skolens miljøvenn" Søk etter emneknaggene #forandringsprosjekt, #nydalenvgs og#minebærekraftsmål