Massetesting fra uke 36

Selvtest

Hver elev vil få 8 tester av gangen – som er fire ukers forbruk. Testingen skal foregå hjemme.

Test to ganger i uken

På grunn av smittesituasjonen i Oslo oppfordres alle elever teste seg regelmessig, to dager i uken på mandag og torsdag. Denne ordningen erstatter dagens ordning med test istedenfor karantene.

Hvis elevene tester seg selv to ganger i uka, på mandager og torsdager, trenger de ikke gå i smittekarantene, selv om de er nærkontakter.

Elevene må fremdeles være i karantene hvis

• de kommer fra et land med innreisekarantene
  • de har symptomer på koronavirus
  • de er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære kontakter til en smittet

Hvordan skjer testingen?

• Elevene tester seg selv på faste dager - mandager og torsdager hjemme.
  • Se film som viser hvordan testen kan gjennomføres.
  • Testen er frivillig, men vi oppfordrer alle elever til å gjennomføre testen.
  • De som ikke vil teste seg fast, må være i vanlig karantene dersom de blir nærkontakter på skolen eller andre steder.

Hvis en elev tester positivt

1. Eleven som tester positivt skal gå i isolasjon og holde minst 2 meter avstand til andre. Bruk munnbind.

2. Eleven ringer koronatelefonen på 21 80 21 82  for å opplyse om positiv hurtigtest og ønsker å ta en PCR-test.

3. Eleven kan også bestille time for test på nett, eller bruke drop-in ved et av de kommunale testsentrene i Oslo. Elever som bor utenfor Oslo, ringer koronatelefonen der de bor.

4. Smittesporingsteamet vil følge opp den smittede.

De andre elevene i klassen som er nærkontakter fortsetter å teste seg på de to faste testdagene i uka med selvtester fra skolen, og trenger ikke gå i karantene.

Ved innføring av massetesting skal ikke det ikke lenger gjennomføres smittesporing av elever. De som tester positivt, må ta PCR-test og være i isolasjon frem til svaret på prøven. Hvis PCR-prøven er positiv, får smitteteamet automatisk beskjed, og tar kontakt med den som er positiv. Eleven må orientere husstandsmedlemmer og tilsvarende nære om at de må gå i karantene, unntak for fullvaksinerte, og unntak for delvaksinerte hvis de tester seg.

Personvern

Elevenes personvern ivaretas ved at elevene kun ser sitt eget prøvesvar. Skolen vil ikke opplyse om andres prøvesvar, heller ikke positive prøvesvar.