Oppdatering og informasjon om skolesituasjonen og organisering fremover.

Bygg

Det har vært en rekke ulike organiseringsformer siden midten av november. Gult nivå, rødt nivå, kun digital skole om hverandre. Heldigvis er vi nå tilbake på rødt nivå og glad for å kunne treffe elevene ca. 50 % av tiden fysisk på skolen. I perioden fremover vil vi sikre at elevene i løpet av uken får tilbud om fysisk tilstedeværelse. Det kan være vanlig undervisning, fagdager, eller vurderingssituasjoner. Målet er at fysisk oppmøte på skolen vil være likt fordelt mellom elevene og trinnene. Uker med en eller flere fridager vil dette ikke bli mulig. Elevene på arbeidslivstrening er på skolen hver dag.

Vi har satt inn ytterligere tiltak for å forsøke å holde smittetrykket på skolen nede. To Coronaverter er ansatt som møter elevene og ansatte når de kommer inn på skolen der de blir møtt med antibac og utdeling av munnbind. Vi anbefaler munnbind dersom to meter avstand ikke er mulig å overholde.  Elevene har faste sitteplasser og inntil videre er kantinen stengt. Totalt har Nydalen vgs hatt lite smitte og så langt har smittetilfellene hatt bakgrunn i privat smitte, ingen smitte av hverandre på skolen. Antall registrerte smittetilfeller hos oss er 26 personer dette skoleåret.

Vi har gjort oss klare for å gjenoppta smittesporing dersom smittetilfeller oppstår. Ved smitte kan vi risikere at hele grupper/klasser blir satt i ventekarantene eller karantene. Tidligere var det slik at kun de nærmeste kontaktpersonene ble satt i karantene. Vi vil fortsette å legge ut informasjon på hjemmesiden dersom dette blir aktuelt.

Dessverre havner også lærere i karantene, blir syke, eller må være hjemme med syke barn eller barn i karantene. I slike tilfeller kan elevene oppleve at lærer gjennomfører undervisningen via Teams eller at det blir satt inn vikar. Det er likevel ikke alltid vi klarer å sette inn vikar og ber om forståelse for dette. I slike tilfeller jobber elevene selvstendig med ulike oppgaver på skolen eller hjemme.

Det har vært et svært krevende år for oss alle. Men vi løser dette sammen og vi er sikre på at det skal lande bra. Ekstra skryt til elevene – for en fantastisk elevgruppe vi har. De er utholdende, rause, positive og utrolig fleksible der de viser høy endringskompetanse. Vi forstår at motivasjonen utfordres, men med ytterligere fysisk tilstedeværelse på skolen i tiden fremover legger vi alt inn for at slutten av dette skoleåret skal bringe positivitet og motivasjon tilbake. Vi skal gjøre alt vi kan for å få det til.

Sist, men ikke minst, nøl ikke med å ta kontakt med oss om det er noe du lurer på eller noe er uklart.

Linn-Siri Jensen