Elever på besøk hos meglerhuset ABG Sundal Collier

Elever på besøk hos meglerhuset ABG Sudal Collier

Som den første klassen noensinne, fikk samfunnsøkonomiklassen besøke ABG Sundal Collier. John Olaisen, Co-Head of Global Research hadde planlagt et topp opplegg for oss. Besøket startet med et morgenmøte som gav oss innblikk i hvordan aksjemeglere evaluerer selskaper med henblikk på investeringer. Vi fikk her ny forståelse for hvordan analyse av selskapene spiller en viktig rolle i valg av investeringsobjekter. Vi arbeider for tiden med fokus på aksjemarkedet så dette var nyttig informasjon. Besøket gav oss også bakgrunnsinformasjon om ABG Sundal Collier, samt et innblikk i hvordan meglerfirmaet fungerer. Selv om vi dessverre ikke endte opp som eksperter fikk vi et godt inntrykk av hvordan det er å arbeide i dette miljøet. Tydeligvis fikk John Olaisen et like godt inntrykk av oss. Han syntes var hyggelig å ha oss på besøk og at det ville være gøy hvis noen av elevene søker på intern eller fast jobb hos dem om noen år. Vi var veldig fornøyde med besøket som gav oss ny og uvurderlig kunnskap som det er vanskelig å få på skolebenken.
Noen av elevenes tilbakemeldinger etter besøket hos ABG Sundal Collier

«Jeg synes det var veldig spennende og interessant. Det var interessant å se hvordan det fungerer i arbeidslivet og ikke bare høre hvordan det fungerer. Dette gjorde at jeg fikk mer ut av dette besøket enn mange andre besøk vi har vært på. Jeg følte vi ble svært godt mottatt av desom jobbet der og de var gode til å svare på eventuelle spørsmål vi hadde. Ellers lærte jeg litt om hvordan analysene og prosessene bakkjøp/anbefalinger av aksjer fungerer. Det var noe jeg ikke visste fra før av. Jeg fikk mer lyst til å jobbe innenfor dette feltet enn jeg hadde før.»

«Vi hadde en morsom og lærerik opplevelse da vi var på besøk hos meglerfirmaet ABG Sundal Collier. Det var veldig interessant å få oppleve et ekte morgenmøte og på den måten få et realistisk innblikk i hvordan arbeidsdagen egentlig er. Det var også gøy å få en omvisningi bygget slik at vi fikk se de ulike avdelingene. Til slutt var det fint at vi fikk en gjennomgang av hva firmaet driver med og hva de er spesieltgode på.»